الزامات و بایسته های مدیریت جهادی چیست؟
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی
ما نیازمند تغییر در نگرش ها هستیم، چرا که عادت مهم ترین دشمن انسان است. بنابر این باید از خودمان شروع کنیم و متعاقب آن روش های ما نیز به دنبال آن تغییر پیدا می کند. همه ما وظیفه داریم با تمامی وجود فرمان مقام معظم رهبری را محقق کنیم. دراین مسیر نیز نیازمند آن هستیم که این رفتار را در حوزه حقوقی و حقیقی خودمان پیش ببریم.
شفاف: روز گذشته نشست دو روزه هم اندیشی حرکت به سمت تحول در حوزه مدیریت شهری، ویژه شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان ها با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در اردوگاه شهید میرحسینی چیتگر برگزار شد. 
 
در این نشست دکتر قالیباف طی سخنانی به تبیین مولفه ها و عناصر سازنده مقوله مدیریت جهادی پرداختند و حرکت در این مسیر را نیازمند الزمات و بایسته هایی دانستند که بدون آنها مقوله مدیریت جهادی نمی تواند در تحقق اهداف و برنامه های خود به موفقیت دست پیدا کند.
 
از نظر دکتر قالیباف مهمترین الزامات و بایسته های مدیریت جهادی عبارتند از:
 
1-ارجحیت حرکت فردی بر حرکت جمعی: در حوزه ذهنی طبیعتا نیازمند تولیدی برای این گفتمان، رویکرد و مکتب هستیم؛ ما با همه وجود خود می فهمیم که به دنبال چه چیزی هستیم، چرا که برای دوره ای با این مکتب و رویکرد زندگی کرده ایم و با آن مانوس هستیم؛ اما برای کسانی که این دوره را درک نکرده اند باید در حوزه ذهنی اقدامی صورت گیرد تا بدانند چهارچوب این رویکرد کجاست. همچنین از جهت عینی نیز باید اقدام کنیم و به سمت تحقق آن برویم. طبیعتا این کار را هم باید فردی شروع کنیم و هم جمعی؛ البته نباید از یاد برد که در فرهنگ جهادی حتما حرکت فردی بر حرکت جمعی ارجحیت دارد.
 
2-تغییر در نگرش ها: ما نیازمند تغییر در نگرش ها هستیم، چرا که عادت مهم ترین دشمن انسان است. بنابر این باید از خودمان شروع کنیم و متعاقب آن روش های ما نیز به دنبال آن تغییر پیدا می کند. همه ما وظیفه داریم با تمامی وجود فرمان مقام معظم رهبری را محقق کنیم. دراین مسیر نیز نیازمند آن هستیم که این رفتار را در حوزه حقوقی و حقیقی خودمان پیش ببریم.
 
3-ایجاد فضای مناسب: در کنار اقدام ذهنی و اقدام عینی نیازمند ایجاد یک فضا هستیم که آن فضا ارتباط ما را در حوزه مدیریت جهادی روان و راحت کند. این فضا را نیز باید ایجاد کنیم چرا که اگر این فضا را ایجاد نکنیم، اقدام فردی خودمان هم به سختی پیش می رود و به کار جمعی ما کمک نمی کند.
 
4-کنار گذاشتن نفسانیت و ایجاد انسجام سازمانی: در مدیریت جهادی دیگر ما با بخش نامه با یکدیگر حرف نمی زنیم بلکه ما اینجا به دنبال آن هستیم تا هدف ها را مشخص کنیم و انسجام سازمانی ایجاد کنیم. انسجام سازمانی نیز اصلاح ساختار نیست؛ بلکه قبل از اصلاح سازمانی، اصلاح خودمان است. باید نفسانیت را کنار بگذاریم و نگوییم ما نسبت به دیگری ارجح تر هستیم. همچنین بت پرستی قرن بیست و یکمی برای خودمان درست نکنیم. باید توجه داشت که قبل از اصلاح ساختار اداری نیازمند آن هستیم تا دل ها به هم نزدیک شود.
 
5-کنار گذاشتن عادت ها: در فرهنگ جهادی باید نگرش خود را عوض کنیم و عادت را کنار بگذاریم؛ چرا که عادت های غلطی داریم و همین عادت ها، ما را به اینجا رسانده است که ارزش ها و ضد ارزش ها با یکدیگری عوض شده اند.
 
6-برآوردن یک نیاز: باید توجه داشت که فرهنگ جهادی ابعاد مختلفی دارد و از نیت ما تا نوع بیل زدن و جلسه گذاشتن را شامل می شود. در این میان هر چیزی باید سر جای خودش قرار گیرد. البته سطح کار هم مهم است؛ نمی توانیم به کارهای بزرگ و مهم بپردازیم اما به کارهای مهم و کوچک نپردازیم. کار جهادی الزاما یک کار بزرگ نیست، حتما یک کار مفید و بجا و برای برآوردن یک نیاز است. باید ببینم این کار چقدر در روح و روان آدم ها و در حوزه جسمانی انسان ها اثر می گذارد بر هر دو موضوع باید توجه داشته باشیم.
 
7-عدم وجود سلسله مراتب: سیستم هرمی با مدیریت جهادی سازگاری ندارد مدیریت جهادی یک مدیریت تخت است؛ این سیستم یک دایره است و مرکزی دارد که بقیه به دور آن می چرخند. بنابر این هرمی ندارد که یکی در راس بنشیند و بقیه در سلسله مراتب آن قرار بگیرند. توقع من این است که این فضا را درون خودمان دنبال کنیم و کارها را فردی و جمعی، ذهنی و عینی، میدانی و ستادی، کوچک و بزرگ، حجمی و کیفی، نقطه ای و شهری دنبال کنیم؛ وقتی کار جهادی انجام می دهیم باید همه این موارد را در دل خودش داشته باشد و اگر نداشته باشد جهادی نیست.
 
 
مطالب مرتبط

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:مدیریت جهادی, :: 1:27 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 172
بازدید کل : 55626
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1